Ló asszisztált terápia
Ló asszisztált terápiás tevékenységünk bemutatása
Az állatokkal történő közös tevékenység mindenki számára kellemes, hasznos elfoglaltság. Ennek egy speciális formája az állatasszisztált foglalkozás. Ez egy olyan formája a fejlesztési tevékenységnek, amikor az ember és az állat közötti kapcsolatot használja fel arra, hogy megkönnyítse a tanulási folyamatot. Erre a tevékenységre nagyon hasznos a lovas-asszisztált foglalkozás, amely az óvodások és általános iskolások számára is nagyon nagy segítség lehet arra, hogy az esetleges képességbeli elmaradásaik megfelelő mértékben fejlődhessenek.
Azok a gyermekek különösen ajánlott, akik mozgásukban, beszédükben elmaradnak társaiktól, vagy csak ügyetlenek a mozgásban, illetve figyelem és koncentrációs zavarral rendelkeznek. A lóval való tevékenység fejleszti az idegrendszert, a tanulással kapcsolatos készségeket és képességeket. A beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézségek esetén kiegészítő terápiaként felgyorsíthatja a fejlődést a lovas-asszisztált foglalkozás.
Egyre több olyan gyermek van, akik a megszokott módszerek segítségével nem lépnek kapcsolatba a környezetükkel vagy nem működnek együtt a hagyományos eszközök alkalmazása során. Az ő számukra a ló lehet az a kapocs, amely segítségével megfelelő kapcsolat és együttműködés alakítható ki. A ló elvarázsolja a gyermekeket és olyan erős kötődés alakítható ki általa, amely megkönnyíti a továbblépést az emberekkel való kapcsolat kialakítására.
A lovaglás nagyon összetett feladat, nem egyszerű tudomány. Nagyon sok mindenre szükséges figyelni a lovasnak, miközben a ló hátán ül. A sok szabály megismerése, betartása nagyfokú koncentrált figyelmet igényel, amelynek nő a mélysége és az időtartama is a lovaglás során. Így a figyelem koncentráció fejlesztése észrevétlenül megvalósul, minden esetben, még a hiperaktivitással élő gyermekek esetében is.
A lóval való foglalkozás során a gyermekek megerősödnek, friss levegőn vannak és megszokják a rendszerességet, ami a feladattudatuk, feladattartásuk fejlődéséhez vezet. A lovaglás során megnő a gyermekek önbizalma és bátrabbak, határozottabbak, önállóbbak lesznek.
A tanulási nehézségek hátterében álló, nagyon összetett és változatos fejlődési és egyéb eltérések is nagy mértékben összerendeződhetnek a lovaglás segítségével.
Azok, akik megszeretik a lovakat, sokkal kiegyensúlyozottabbak, türelmesebbek lesznek. A lóval való kapcsolat, egy kölcsönös bizalomra épülő kötelék, amely empatikusabbá teszi a kis lovasokat, és megnő a felelőségtudatuk, valamint csökkenti az elszigetelődést másoktól. A növekvő figyelem és koncentráció, magával hozza az érzelmek kontrollálásának a képességét is.
Minden lovas izomtónusa fejlődik, a tüdő kapacitásuk megnő. A lovaglás alatt mind a két agyféltekének a munkájára szükség van. A mozgásforma hatására élénkül a keringés, javul a tartás, a görcsös izomzat elkezd lazulni.
A mai gyermekeknek sokkal kevesebb mozgásélményben van részük, mint amire a megfelelő fejlődéshez szükségük van. Az idegrendszer és az egész test fejlődéséhez elengedhetetlen a megfelelő mennyiségű, minőségű mozgás. Ezt tökéletesen biztosítja számukra a lovas-asszisztál terápia.
A lovak mozgása hatással van a lovasokéra is. A filmes analízissel vizsgált háromdimenziós mozgás, a lovas medencéjén és gerincén keresztül, az agyban keltenek olyan impulzusokat, amelyek azonosak az ember lépéseinek mozgásképével. Ez a hasonlóság arra készteti a lovast, hogy hasonlóan reagáljon a ló mozgására, mint amikor a maguk lábán járnak.
A lovardánkban folyó lovas-asszisztált terápiát alternatív lovasterapeuta és gyógypedagógus végzi közösen. A szakemberek együtt dolgoznak a gyermekek érdekében, hogy a játékos tevékenységek során, jól érezzék magukat és közben észrevétlenül fejlődjenek, ügyesedjenek.
A lovak nyugalma olyan stabilitást nyújt a gyermekek számára, ami örömöt okoz, és maguk is sokkal nyugodtabbakká válnak. Az érzelmeik stabilizálódnak, reális énképük fejlődik.